Elk jaar zijn er weer dranktrends die inspireren en verrassen. Sommige hiervan ontwikkelen zich met verloop van tijd tot iets dat ‘blijft’, terwijl andere trends net zo snel weer verdwijnen als verschijnen. Hier lees je meer over populaire dranktrends waarvan we veel verwachten in 2025.
Lokale ingrediënten
We zien steeds vaker terugkomen dat dranken met ‘lokale ingrediënten’ worden gemaakt, variërend van lokaal geteeld graan voor whisky tot bijvoorbeeld specifieke kruiden voor likeuren of gin. Waar men de ingrediënten vandaan haalt is direct van invloed op de mate van duurzaamheid. Verder gebeurt dit om een bepaalde mate van onderscheidend vermogen te creëren. Ook creëert een merk hiermee nieuwe smaakdimensies waarmee zowel bestaande als nieuwe klanten aangesproken kunnen worden. We zien dat steeds meer merken met lokale ingrediënten aan de slag gaan en de verwachting is dan ook zeker dat dit zich verder ontwikkelt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk begrip in drankenwereld en passeert vrijwel jaarlijks de revue. Het maken van drank gaat gepaard met gebruik van grondstoffen waardoor dit mogelijkheden biedt om de hoeveelheden of aantallen te verminderen en restanten te hergebruiken. Bij deze processen worden veelvuldig nieuwe doorbraken gerealiseerd die weer inspiratie bieden om dit te optimaliseren.
Andere bekende ontwikkelingen op dit gebied zijn dat steeds meer merken overgaan op recyclebaar glas, verpakkingen maken van gerecycled materiaal of bijvoorbeeld helemaal géén verpakkingen meer gebruiken. Dit alles gebeurt met als doel om de ecologische voetafdruk te verkleinen.
Innovatieve smaken & cocktailtrends
Innovativiteit op gebied van smaak en cocktailstrends zijn ook jaarlijks terugkerende termen. Ook dit jaar verwachten we weer ontwikkelingen op dit gebied te zien. Umami is iets dat langzaamaan vaker gebruikt wordt, waarvan de Johnnie Walker Blue Label Umami de eerste échte grote release betrof. Dit zou zomaar de deur kunnen openen naar andere merken die ook het umami-spectrum gaan verkennen. Verder zijn matcha, yuzu, shiso en pandan termen waarover we soms iets horen, evenals agavedranken in de breedte anders dan tequila en mezcal.
Toename in oude whisky
Jaren geleden is bij veel whisky-distilleerderijen de productie op geschaald om aan de alsmaar toenemende vraag te blijven voldoen. Doordat ze toentertijd niet over voldoende voorraden beschikte, verscheen Non-Age-Statement (NAS) whisky nadrukkelijker op het toneel, wat whisky zónder expliciete leeftijdsaanduiding is. Door meer focus op NAS-whisky te leggen, is er een overbruggingsperiode gecreëerd om de productie op te schalen en voorraden weer langer te kunnen laten rijpen.
In het laatste jaar zien we nu met name terug dat er relatief meer premium whisky’s met oudere leeftijden uitgebracht worden. Vaak zijn dit limited editions, maar ook worden ze in sommige gevallen zelfs aan kernassortimenten toegevoegd. Méér distilleerderijen beschikken vandaag de dag over grotere aantallen oudere whisky’s, waardoor we verwachten dat deze ontwikkeling zich doorzet en er relatief méér oude whisky op de markt gebracht worden.
Distillaten met een hoog alcoholpercentage
In de whiskywereld is het vrij ‘normaal’ geworden om whisky op hoge alcoholpercentages, bijvoorbeeld op cask strength, te bottelen maar toch zien we dit verschijnsel minder vaak terug binnen andere drankcategorieën. Dit zou zomaar iets zijn dat gaat veranderen, doordat merken zich meer en meer willen differentiëren. Door bijvoorbveeld gin of vodka met een hoger alcoholpercentage te bottelen, heeft ‘ie relatief méér power. Dit zorgt ervoor dat de drank zich beter staande kan houden in cocktails, waardoor dit bartenders en andere creatievelingen op gebied van dranken méér mogelijkheden biedt.
Non-alcoholic spirits
Alcoholvrije dranken zijn niet meer weg te denken, zoals ook voor de non-alcoholic spirits categorie geldt. Toch is bij deze groep nog flinke groei te behalen. De afgelopen jaren hebben we gezien dat grote merken zich met een 0.0% variant hebben gemeld, zoals Captain Morgan 0.0 en de Gordon’s 0.0. Hiermee lijkt het startsein te zijn gegeven maar toch bestaat ons aanbod momenteel meer uit nichemerken dan grote namen. Desondanks is het een interessante trend die we blijven volgen.
Premium en craft
Premium en craft zijn twee begrippen die redelijk bekend zijn in de drankenwereld, maar toch verwachten we dat deze extra diepgang gaan krijgen. Dit is deels in het verlengde van de hierboven benoemde punten.
- Denk aan het focussen op ingrediënten uit de lokale omgeving om het ‘erfgoed’ méér te benadrukken. Deels is dit marketing, maar deels opent het ook deuren naar nieuwe geuren en smaken.
- Oudere whisky’s die relatief schaars zijn kunnen hieronder vallen, doordat deze automatisch tot de premium categorie behoren.
- Toonaangevende merken kunnen zich aan alcoholvrije dranken gaan wagen om hun vakmanschap nog breder te vermarkten.
- Merken kunnen ook voor een méér-premium versie van hun bestaande dranken gaan, door een variant op vatsterkte of hoog alcoholpercentage in het algemeen uit te brengen.
De kans is groot dat ontwikkelingen op een bepaald gebied, zeker vanuit marketing-oogpunt, aan termen als premium of craft gekoppeld gaan worden. Hierdoor kunnen we dit niet buiten beschouwing laten als we het over dranktrends voor 2025 hebben.

Sinds 2016 ben ik werkzaam bij DrankDozijn als online marketeer. Dranken zijn mijn passie met whisky als absolute nummer één.
Ik voorzie je van informatie, nieuws en wetenswaardigheden via ons blog op gebied van al je favoriete dranken. Proost!