Interview door DS Smith met Kees Kraakman in verband met de ontwikkeling van een nieuwe verzenddoos.
Online slijterij geeft breukbestendige verpakking een tweede leven.
DrankDozijn.nl is een digitale slijterij voor de ware liefhebber van gedistilleerd. E-Commerce specialist Kees Kraakman van DrankDozijn.nl legt uit: “Hier vind je een uitgebreid assortiment van speciale whisky’s, wijn, gin en rum. Tegen een zo laag mogelijke prijs en met de beste service”.
Verzenden van drank lijkt me een kwetsbare aangelegenheid?
“Een groot deel van ons assortiment is inderdaad zeer breekbaar en we versturen de flessen altijd per post. Dat is best een uitdaging. Wij hebben lang gezocht naar een goede en betaalbare verzenddoos die ons in staat stelde om snel en breukvrij te verpakken en te versturen. Uiteindelijk heeft een vliegtuigbouwkundig ingenieur samen met de verpakkingsspecialisten van DS Smith een concept ontwikkeld dat uniek is in de webwinkelwereld.”
Wat is er zo bijzonder aan jullie verpakkingsoplossing?
“De verzenddoos van DrankDozijn.nl is ten eerste zeer stevig en daardoor breukbestendig. Door de gratis verzending bij 12 flessen is de verpakking bovendien een goede trigger voor up-selling. Maar wat onze doos écht uniek maakt is dat ‘ie is uitgegroeid tot een cult verpakking. Onze doos is duidelijk herkenbaar en heeft door z’n opvallende bedrukking een extra functie gekregen als opslagdoos of verhuisdoos.”
Vertel eens over die bedrukking?
“Wij hebben bewust gekozen voor het niet anoniem versturen. Iemand die heerlijke wijn, de nieuwste Gin of een exclusieve single malt whisky uit Schotland bij ons bestelt wil daar vol trots van genieten. En dat mag gezien worden, denken wij. Ook hopen we alcohol gebruik onder nog thuiswonende minderjarige personen te ontmoedigen door middel van onze opvallende bedrukking. Zo creëren we zo toch een vorm van sociale controle. Daarnaast wijst de bedrukking heel duidelijk op een tweede leven voor de verpakking. Het is tenslotte zonde om zo’n stevige verzenddoos niet nog jaren te gebruiken voor opslag. Wat ooit is begonnen als grap blijkt nu uitermate succesvol.”
Die verzenddoos is onlangs vernieuwd begreep ik.
“Klopt. Wij stappen zeer binnenkort over naar een volledig gerobotiseerde inpakstraat. Mede dankzij DS Smith kunnen we straks geautomatiseerd 12 dozen per minuut opzetten en bodem verlijmen, inclusief het onbemand adreslabels bestickeren en tot op 10 gram nauwkeurig wegen.
De nieuwe inpakmachine in combinatie met het vernieuwde verpakkingsontwerp van DS Smith, plus een revolutionair fixeerschuim om de flessen vast te zetten in de doos, tillen de breukbestendigheid van onze verzendverpakkingen naar ongekende hoogte. “
Waarom was die aanpassing aan het ontwerp zo belangrijk?
“Er verlaten maar weinig orders ons magazijn die niet uit 12 flessen bestaan, dus wij moeten blindelings kunnen vertrouwen op de verpakking. Vaak worden die verzenddozen tijdens transport meerdere malen gesorteerd en verladen. Testen in de praktijk hebben uitgewezen dat het nieuwe verpakkingsontwerp van DS Smith daar tegen bestand is. Sterker nog: er zijn geen betere alternatieve verpakkingen geschikt om onze producten zo veilig te verzenden. En geloof me, dat testen we met een stopwatch en berekenen we tot drie cijfers achter de komma.”
Wat heeft dat DrankDozijn.nl gebracht?
“Vooral een goede reputatie. Mond-op-mond reclame is voor ons erg belangrijk. Wij schreeuwen zelf niet van de daken dat wij zo goed verzenden; pas als mensen elders een negatieve ervaring hebben gaan ze onze verzenddoos waarderen. Wij werken al vanaf dag 1 met de dozen van DS Smith. Op basis van kwaliteit, prijs en service zijn ze in mijn ogen onverslaanbaar. Zelfs als wij op piekmomenten zoals met Kerst onze forecast met 200% overtreffen staan de vrachtwagens met nieuw karton de volgende dag ’s morgens vroeg voor de poort. DS Smith heeft een neus voor maatwerk en krijgt daar onze loyaliteit voor terug.“
Sinds 2016 ben ik werkzaam bij DrankDozijn als online marketeer. Dranken zijn mijn passie met whisky als absolute nummer één.
Ik voorzie je van informatie, nieuws en wetenswaardigheden via ons blog op gebied van al je favoriete dranken. Proost!